Sport

Virgil van Dijk cedera, peluang untuk Ibrahima Konate mencuri tempat utama

Kecederaan Virgil van Dijk adalah masalah yang boleh menjadi agak serius untuk Liverpool . Namun, bagi Ibrahima Konate , ini adalah peluang untuknya mempamerkan kemahirannya.

Liverpool's Van Dijk to miss 1 month with hamstring injury - The San Diego  Union-Tribune

Van Dijk mengalami kecederaan hamstring ketika Liverpool menentang Brentford pada Minggu 19 Liga Perdana 2022/2023, Selasa (3/1/2023). Kecederaan itu menyebabkan dia tidak dapat beraksi selama empat minggu berikutnya.

Secara mendalam di posisi bek tengah, Liverpool tiada masalah. Sebilangan pemain boleh digunakan untuk menambal kerugian.

Konate antara pemain yang boleh mengisi tempat itu. Bekas Arsenal, Bacary Sagna berkata pemain berusia 23 tahun itu mempunyai peluang besar untuk mencuri tempat utama di Liverpool.

Menarik Dengan Timas

Konate pada asalnya bukan pemain biasa untuk pasukan kebangsaan Perancis. Dia juga baru membuat penampilan sulung pasukan seniornya pada Jun 2022.

Walau bagaimanapun, Konate dengan cepat dapat mendapatkan minit bermain yang mencukupi dengan Les Blues pada Piala Dunia 2022. Dia membuat lima penampilan daripada tujuh perlawanan yang dimainkan Perancis di Qatar.

Konate bergantian dengan Dayot Upamecano untuk bergandingan dengan Raphael Varane di tengah-tengah pertahanan. Kedua-dua pemain ini mempunyai masa yang cukup untuk bermain kerana Presnel Kimpembe cedera menjelang permulaan Piala Dunia.

Peluang Hebat

Anything Liverpool on Twitter: "Konate is bigger than Van Dijk 🤯  https://t.co/qkyUu9jWkZ" / Twitter

Situasi yang sama kini mempunyai Konate di Liverpool. Van Dijk, yang merupakan pertahanan utama Liverpool, kini cedera.

Kejayaan Konate mampu beraksi dan diberi kepercayaan dalam pasukan kebangsaan nampaknya menjadi bukti pemain itu mampu mengatasi jangkaan dan tekanan yang wujud.

“Tekanan bermain untuk pasukan kebangsaan adalah yang paling mencabar. Jika dia juga boleh menangani tekanan bermain untuk Liverpool, saya rasa dia akan menjadi luar biasa,” kata Sagna seperti dipetik Anfield Watch.

Penampilan Cemerlang

Menurut Sagna, Konate sebenarnya telah beraksi cemerlang sejak tiba di Liverpool pada 2021. Setiap kali diamanahkan untuk muncul, dia telah menunjukkan penampilan yang segak.

Walaupun setakat ini, Konate hanya membuat keseluruhan 35 penampilan dalam semua pertandingan bersama Liverpool. Kecederaan yang berpanjangan menyebabkan dia tidak dapat melakukan persembahan secara berterusan.

“Konate telah cemerlang sejak dia menyertai Liverpool dan dia dapat menggantikan van Dijk semasa kecederaannya.”

Related Posts

‘Insane’ Tiger Woods Accusation From Open Championship Commentator Leaves Fans Demanding Punishment

Tiger Woods has been a major talking point ahead of the 2024 Open Championship at Royal Troon, with former pros and pundits alike questioning the 48 year old’s…

Rory McIlroy shot leaves golf fans in awe after using his club backwards at BMW PGA

Rory McIlroy is back in action at this week’s BMW PGA Championship at Wentworth, and he showed why he is one of the world’s best players when using…

LIV Golf stars discover Ryder Cup fate as PGA explain controversial decision

The PGA of America have explained that LIV Golf players will be able to compete on Team USA at next year’s Ryder Cup where they will host the…

“Shirtless” Tiger Woods Impressed Mark O’Meara & Friend Once With His Surprising Display of Talent

What do you think about the bond between Tiger Woods and Mark O’Meara? O’Meara calls him “little brother” meanwhile they have also played alongside him for years. While…

Scottie Scheffler follows in Tiger Woods’ footsteps after caddie decision

Masters champion Scottie Scheffler has won more than $62 million in prize money alone this year – with his caddie Ted Scott needing an accountant due to his…

Rory McIlroy Ends Alleged Beef With Tiger Woods by Protecting Him From ‘Greed’ Allegations

The golf world has no shortage of topsy-turvy news right now, especially with the $3B merger looming over. As the PGA Tour-PIF merger talks have taken a contentious…