Sport

Alasan Jurgen Klopp menggantikan Virgil van Dijk pada pusingan pertama apabila Liverpool disembelih oleh Brentford

Pengurus Liverpool , Jurgen Klopp telah mendedahkan alasan menarik keluar Virgil van Dijk pada pusingan pertama dalam kekalahan memalukan The Reds kepada Brentford, Selasa (3/1/2023) awal pagi WIB.

Alasan Jurgen Klopp menggantikan Virgil van Dijk pada pusingan pertama apabila Liverpool disembelih oleh Brentford

Van Dijk adalah salah seorang daripada tiga pemain yang digantikan oleh Jurgen Klopp pada separuh masa ketika Liverpool ketinggalan 0-2 di Stadium Komuniti Gtech.

Duel Brentford vs Liverpool berakhir dengan jaringan 1-3. Liverpool sempat membalas menerusi Alex Oxlade-Chamberlain sebelum Bryan Mbuemo menambah kelebihan tuan rumah enam minit sebelum waktu normal tamat.

Pemain tengah Liverpool Alex Oxlade-Chamberlain (kanan) bersaing dengan pertahanan Brentford, Rico Henry (tengah) dan pemain tengah Brentford, Christian Norgaard (kedua kiri) semasa perlawanan Liga Perdana Minggu 19 antara Brentford vs Liverpool di Stadium Komuniti Gtech di London pada 2 Januari 2023 Adrian DENNIS / AFP.

Klopp menjelaskan bahawa Virgil van Dijk ditarik keluar untuk digantikan oleh Joel Matip kerana pemain itu mengadu sedikit masalah pada ototnya.

Jurulatih Jerman itu juga bertindak balas untuk segera menggantikan pemain itu dengan menjangkakan pertahanan pasukan kebangsaan Belanda itu akan mengelak kecederaan yang lebih serius.

“Virgil merasakan sedikit otot [ketidakselesaan] dan berkata ia baik-baik saja. Dan dia adalah hakim yang sangat baik dalam perkara seperti ini,” kata bos The Reds itu.

Pertahanan Scotland dari Liverpool, Andrew Robertson (L) bersaing dengan penyerang Brentford England, Keane Lewis-Potter (R) semasa perlawanan Liga Perdana Minggu 19 antara Brentford menentang Liverpool di Stadium Komuniti Gtech di London pada 2 Januari 2023. ADRIAN DENNIS / AFP

“Tetapi saya tidak mahu mengambil sebarang risiko.”

“Fisio kelihatan agak gembira apabila saya berkata kami tidak mengambil sebarang risiko. Ia bukan kecederaan, dia hanya merasakan keamatannya.”

Naby Keita dan Andy Robertson turut diperkenalkan pada separuh masa untuk Harvey Elliott dan Kostas Tsimikas dan Klopp gembira dengan sumbangan kedua-duanya.

“Dua perubahan lain adalah taktikal,” kata Klopp. “Kami pastinya mempunyai peluang untuk meletakkan Naby, yang saya fikir mempunyai permainan yang sangat bagus, dan Robbo.

“Robbo dengan aksi pertama pada awal separuh masa kedua adalah apa yang kami perlukan. Kami memerlukan kelajuan itu di belakang. Itulah sebab kedua-dua perubahan itu.”

Walaupun Liverpool jauh lebih baik pada awal separuh masa kedua, Klopp menegaskan tiada mesej besar untuk pemainnya semasa rehat. Dia juga mengakui Brentford berhak menang.

“Mereka berhak menang, dan itu jelas. Gol kedua menentukan permainan kerana ia terhasil pada separuh masa kedua dan menjaringkan gol penyamaan akan menjadi lebih baik daripada sekadar menjadi gol pertama kami,” kata Klopp.

Kekalahan ini membuatkan The Reds gagal menganjakkan Tottenham Hotspur di tempat ke-5. Mereka kini mempunyai 28 mata dalam 17 perlawanan, dua mata di belakang Tottenham.

Sementara itu, Brentford naik ke tangga ketujuh dengan 26 mata dan hanya ketinggalan dua mata di belakang Liverpool.

Related Posts

“Shirtless” Tiger Woods Impressed Mark O’Meara & Friend Once With His Surprising Display of Talent

What do you think about the bond between Tiger Woods and Mark O’Meara? O’Meara calls him “little brother” meanwhile they have also played alongside him for years. While…

Scottie Scheffler follows in Tiger Woods’ footsteps after caddie decision

Masters champion Scottie Scheffler has won more than $62 million in prize money alone this year – with his caddie Ted Scott needing an accountant due to his…

Rory McIlroy Ends Alleged Beef With Tiger Woods by Protecting Him From ‘Greed’ Allegations

The golf world has no shortage of topsy-turvy news right now, especially with the $3B merger looming over. As the PGA Tour-PIF merger talks have taken a contentious…

PGA Tour players’ demand to LIV Golf defectors shows how far away merger still is

A fresh claim has emerged about one of the major sticking points amid ongoing talks between both parties over the proposed PGA Tour and LIV Golf merger amid…

Petty, Vindictive & Greedy’: Golf Reporter Shreds Tiger Woods Over Jon Rahm Mistreatment

The golf world recently got struck with a major thunderbolt update on the PGA Tour-LIV Golf merger. PGA Tour players are now demanding reparations from golfers who defected…

‘PGA Tour Players Want Jon Rahm to Return LIV Golf Money’: Insiders Spill Apalling Reason Behind Merger Failures

Remember the delay between the PGA Tour-LIV merger that has the entire golf world in a chokehold? The drama is taking another turn with PGA Tour players demanding…